Å planlegge danseinstruksjon

Tips til hvordan du kan forberede undervise for at kvalitetene med den sosiale samværsdansen kan bli videreført i undervisningen: 

  • tenk danseferdighet og mestringsfølelse – Du skal lære dem kjapt å mestre det mest grunnleggende. Bygg heller på med mer avansert etter hvert. Derfor - 

  • gjennomtenkt progresjon: fra kjente bevegelser som å gå, hinke og springe til mere ukjente steg- og dansekombinasjoner 

  • skill mellom sentrale kvaliteter og perifere detaljer 

  • finn metoder som fremmer intuitiv, ureflektert læring og automatisering 

  • ikke forklar, men bruke herming, få elevene til å gripe intuitivt og ureflektert. Unngå tenkende dans. 
    Se også tips til formidlingsteknikker.

  • lek gjerne inn danseelement 

  • ha romslig og aksepterende holdning til personlig stil og oppmuntre personlig uttrykk 

  • presenter variasjoner helt fra starten for å bygge opp evne til variasjon og improvisasjon (og personlig stil…) 

  • velg danser som «bygger» på hverandre 

  • tenk et lite repertoar av danser som kan mestres og varieres 

  • ha et gjennomtenkt arbeid i forhold til musikken 
    Tips her.

  • god og inspirerende musikk
    Tips her.

  • langsiktig plan for læringen

Vil du lese mere om bakgrunnen for disse tipsene? Se side 8-14 i Egil Bakkas Danse, danse, lett ut på foten : folkedansar og songdansar (nb.no).

Døme på gjennomgåande, progresjonstenkte undervisningsopplegg finn du i læremateriellet Folkedansdråpar som har to publikasjonar. Den første (Grunndråpen) har teksthefte og musikkmateriale, medan den andre (Svettedråpen) har video av dansane og innøvingsmetodikken i tillegg til teksthefte og innspelt musikk.

 
Neste
Neste

Formidlingsteknikker