Å planlegge danseinstruksjon
Tips til hvordan du kan forberede undervise for at kvalitetene med den sosiale samværsdansen kan bli videreført i undervisningen:
tenk danseferdighet og mestringsfølelse – Du skal lære dem kjapt å mestre det mest grunnleggende. Bygg heller på med mer avansert etter hvert. Derfor -
gjennomtenkt progresjon: fra kjente bevegelser som å gå, hinke og springe til mere ukjente steg- og dansekombinasjoner
skill mellom sentrale kvaliteter og perifere detaljer
finn metoder som fremmer intuitiv, ureflektert læring og automatisering
ikke forklar, men bruke herming, få elevene til å gripe intuitivt og ureflektert. Unngå tenkende dans.
Se også tips til formidlingsteknikker.lek gjerne inn danseelement
ha romslig og aksepterende holdning til personlig stil og oppmuntre personlig uttrykk
presenter variasjoner helt fra starten for å bygge opp evne til variasjon og improvisasjon (og personlig stil…)
velg danser som «bygger» på hverandre
tenk et lite repertoar av danser som kan mestres og varieres
ha et gjennomtenkt arbeid i forhold til musikken
Tips her.god og inspirerende musikk
Tips her.langsiktig plan for læringen
Vil du lese mere om bakgrunnen for disse tipsene? Se side 8-14 i Egil Bakkas Danse, danse, lett ut på foten : folkedansar og songdansar (nb.no).
Døme på gjennomgåande, progresjonstenkte undervisningsopplegg finn du i læremateriellet Folkedansdråpar som har to publikasjonar. Den første (Grunndråpen) har teksthefte og musikkmateriale, medan den andre (Svettedråpen) har video av dansane og innøvingsmetodikken i tillegg til teksthefte og innspelt musikk.