Kulturskole i samarbeid - Cutting edge or cutting corners

Folkemusikk og folkedans i kulturskolen – et paradoks, eller et forbilde for kulturskolens mulighet for møteplasser, fellesskap, tilhørighet i et levende lokalsamfunn? - Erfaringer fra Trøndelag.

Dette var overskrifta da vi samlet kulturskole-trønderbenken på konferansen til Cutting Edge Kulturskole 2024: Kulturskole i samarbeid—Cutting edge or cutting corners. Vi tok utgangspunkt i den immaterielle samværskulturens fellestrekk med kulturpolitiske mål om møteplasser, fellesskap og kulturarv, og hvordan slike møteplasser og fellesskap fasiliteres i Trondheim, Skaun og på Røros i 2024! To av kulturmeldingen Kulturens kraft sine 9 politiske mål er – tek vare på og formidlar kulturarv og - tilbyr møteplassar og byggjer fellesskap. Disse to er også noe av utgangspunktet for barne- og ungdomskulturmeldingen og dermed den nye rammeplanen for kulturskolen. Den nye rammeplanen har også et sterkt fokus på en samarbeidende kulturskole, noe som fra vår erfaring er suksesskriterium for folkemusikken og -dansen i kulturskolen.

Andreas Viken la fram det statistiske grunnlaget for folkemusikk- og folkedanstilbudet i kulturskolene i 2023, en rapport utført på oppdrag fra Norsk senter for folkemusikk og folkedans. Kulturskolerektor Nils Graftås presenterte erfaringene med etableringen av FolkRekruttRøros med mål om samordning og samarbeid mellom alle aktører innen folkedans og - musikkområdet i Rørosregionen, frivillige lag og foreninger, offentlige kulturinstitusjoner og grunn- og kulturskolen. Strula Eide som er kulturskolelærer i Skaun problematiserte individualundervisning på fele, opprettelsen av Spelemannslaget

Laust og Fast, og det tverrkommunale prosjektet TrønderFOLK - Fordypningstilbud i folkemusikk og tilhørende rytmisk musikk. Marit Vestrum, Arkivformidling Trøndelag, delte erfaringer fra hjelp og fasislitering av folkemusikktilbud i kulturskoler, synnergieffekter og hindringer. Vi diskuterte suksesskriterier, utfordringer og forslag til tiltak for folkemusikk og folkedans i kulturskolen. Medvirkende fra Norsk senter for folkemusikk og folkedans var Tone Erlien Myrvold og Siri Mæland.

Styrken i dette 1-times symposiet var den breie samlinga av fagfolk fra kulturskulelæreren til redegjøringen av samværskulturen fra forskarperspektivet, fra innovasjonsprosjektet Trøndersk gammeldans i prosjektet Dance - ICH til kulturskulerektoren, fra fersk kulturskolestatistikk til fasilitatorrolla hos Arkivformidling Trøndelag.

Forrige
Forrige

Folkemusikk i ein tynn tråd

Neste
Neste

Seminar, kurs og dansefest på Rockheim 29. og 30. november