Forslag til undervisningsopplegg
I årenes løp er det utviklet mange dansemetodiske undervisningsopplegg for folkedansundervisning. Noen opplegg retter seg mot spesifikke målgrupper, mens andre legger mer vekt på å formidle folkedansens egenart eller egenarten til den spesifikke dansetypen.
Under vil dere finne et sammensurium av tips og triks, eldre og nyere undervisningsopplegg i både ord og videoeksempler. Det vi i dag kaller norsk folkedans, er både dansetyper som i spesifikke historiske periodar har vore vanleg dans for folk flest i eit område, altså dansemoter, og dansetyper og dansemateriale som den norske folkedanbevegelse bruker eller har brukt. Vi har systematisert undervisningsoppleggene etter seks hovedgrupper.
bygdedans (springar, gangar, halling, rull og pols i alle sine lokale varianter), de eldste danseformene vi kjenner – opphav før 1800
runddans (vals, polka, reinlender og masurka i ulike former), også kalt gammeldans har i Norge vært dansemote og tradisjon i 200 år (fra 1800)
turdans (ril, kontradans, pardans o.a.), er en samlepost av dansetyper og danseslekter, ofte gruppedanser hvor dansene er organisert i «turer».
sangdans (utviklet innenfor det organiserte folkedansarbeidet frå begynnelsen av 1900-tallet),
sanglek (både slike som ble brukt av bygdeungdom, og det som er igjen av leker mellom barn i dag)
1900-talsdans (folkelige varianter av dansemotene tango, foxtrot, swing/rock, shake etc).
Folkedansdråpar og Noreg i dans og spel I og II er døme på læremiddel som er utvikla.