Prinsipp for talentutvikling
I 21 år (2001-2022) har Norsk senter for folkemusikk og folkedans drive med talentutvikling for ungdom (kjernegruppa mellom 16-18 år) gjennom 3-årige ambulerande fylkesvise prosjekt – Bygda dansar (BD). Me vil her skildra BD sin måte å drive folkedanspedagogikk og talentutvikling på. Det som er skrive under er eit utdrag frå Bygda dansar-rapporten DEL 2. Pedagogisk arbeid i Bygda dansar forfatta av Siri Mæland og Sigurd Johan Heide.
3 viktige faktorar for ungdomsarbeid og talentutvikling for ungdommar
Det sosiale miljøet og stemninga i deltakargruppa
Moglegheita til å utvikle seg som dansar
Instruktørane
Dette vart rapportert frå ungdommane sjølve om kva faktorar som var viktigst for å bli i prosjektet. Sjekk gjerne dei andre faktorane frå deltakarundersøkinga side 67, andre kolonne i DEL 3 av rapporten 20 år med Bygda dansar, side 67 (andre kolonne).
Det som har kjenneteikna BD sitt dansefaglege og dansepedagogiske arbeidet er:
Folkedans som samværsdans
Folkedans som teknikk og estetisk uttrykk
Folkedans som tradert i lokalmiljø mellom generasjonar
Talentutvikling
Sceniske produksjonar
5 viktige prinsipp for det dansepedagogiske arbeidet har vore:
Å dansa med – læring på gamlemåten
Heia på personleg uttrykk
Bruka lokale dansetradisjonar
Bruka levande musikk
Leik og samvær
Kjernen i danseopplæringa har vore:
intuitiv rørsle- og musikkforståing (svikt, takt og rytme) i nybyrjaropplæringa
å øva inn kva rammer og strukturar som er kjernen for kvar enkelt dans/danseform, og konteksten rundt denne
å øva inn grunnleggande rytmikk, tak og formasjonar
å øva inn rammer og strukturar for eventuell variasjon og improvisasjon knytt til rytmikk, tak, motiv og formasjonar
å øva mot ein avslappa, avspent kropp: å vera rytmisk i heile kroppen for å kunna dansa saman med musikken
å øva på dansikalitet: ulike typar kraft og dynamikk i same rørsle, og i med- eller motfase mot musikken
å øva på å lytta – til eigen partnar, til musikken, til rommet
Tips frå BD til ungdoms- og talentutviklingsarbeid:
Ha ein langsiktig plan og strategi for danse- og musikkarbeidet
Personleg kontakt med ungdommane
Rekruttering er ei sak – langsiktig dansearbeid ei anna
Kven kan hjelpe meg/oss å nå måla – bygg nettverk
Grep for læring, for å gjera dei til betre dansarar:
Repertoar (tenk progresjon for eit kjenrerepertoar, ikkje nødvendigvis «nye» dansar)
Dansefaglege mål (sett dansefaglege mål som både handlar om sosiale aspekt i gruppa – samværsdans, om koordinasjon og teknikk, om dansikalitet (rytme og variasjon i tyngde, balanse og dynamikk i forholdet til musikken) og om sceniske eller kunstnarlege mål om framsyning eller sceniske produksjonar er eit aspekt ved talentutvikling)