Fullt dansegolv på Rockheim!

Onsdag 27. november hadde over 70 lærere fra de seks videregående skolene i Trøndelag som har musikk, dans og dramalinjer fagligsamling og nettverksdag. Vi fikk lov til å fylle tre timer med folkemusikk- og folkedansaktiviteter.

I tre år har vårt regionale prosjekt Arkivformidling Trøndelag besøkt Ole Vig videregående skole i Stjørdal og undervist på flere årstrinn. Vi har vært innom fast i samspilltimene som alle fagfeltene har sammen, og i Ergonomi og bevegelse for danseelevene og musikkelevene. Her har vi kjørt et opplegg hvor vi har blanda sammen arkivfilmvisning med dansehistorie, muntlige historiefortelling fra dans på lokalet - kulturen og særlig lokalmiljøet rundt skolen, og danseinstruksjon og opplæring i å tralle til dans. Ingrid Storlimo og Katrine Høttmon har vært innleid som lokale tradisjonsbærere og gode musikere. Det er viktig for oss å knytte skolene tettere til folkedans- og folkemusikkressurser som finnes rett utafor døra. Slik jobber man synergisk sammen mot bærekraftige strukturer for gode skoler og lokalmiljø.

I opplegget har også elevene fått plassert samværskulturen i helheten av kulturuttrykk, snakka om hva som kjennetegner folkelige samværskulturer, hvordan den stadig er i endring, og hvordan de selv er bærere av kulturarven videre. Vi har også knyttet deres egne erfaringer med dans og musikk i dag til eldre generasjoner og hvordan det å være sammen i flergenerasjonelle og aldersbestemte grupper i dans- og musikkfellesskap er en fin arena for inkludering og god folkehelse. Videregåendeelever er flinke til å reflektere over verdier og ivrig i å dele opplevelser i en debrief etter å ha dansa, sunget og lært i tre timer.

Med 70 lærere på Rockheim hadde Tone Myrvold, Marit Vestrum og Ingrid Storlimo, mulighet til å fortelle om Norsk senter for folkemusikk og folkedans og våre formidlingsmål og pakker til lyttende og interesserte lærere i musikk, dans og drama. Vi var inne på de samme temaene som vi benytter i møte med elevene, lærerne fikk lært seg reinlender, pols og så vidt litt swing. De fikk spilt og tralla til dans selv. Det ble også tid til refleksjon over hvorfor dette er viktig inn mot ungdommer og hvordan det kan være viktige verktøy inn i skolens opplæringsmål om medvirkning, medborgerskap, inkludering, demokrati og folkehelse.

Vi avsluttet dagen med en økt hvor lærerne fikk konkretisere hvordan det praktiske og teoretiske opplegget vi presenterte kan passe i ulike fagplaner, på alle nivåer på videregående. Her var det seks engasjerte grupper som fylte på med tanker og linker mellom praksis og målene i fagplanene.

Takk til Marita Skajaa for god koordinering, sparring og innsalg av innholdet! Tilbakemeldingene er enstydig positive, hvor lærerne ville ha oss med inn i alle fagene på videregående. Dette lover godt for videre uttesting og formalisering sammen med videregående skolene i Trøndelag, med sikte på å også lage opplegg som fungerer inn i skolesystemet nasjonalt.

Forrige
Forrige

Små og raske midler 9. tildeling, 10. desember 2024

Neste
Neste

Første høst med deltidsemnet Tradisjonskunnskap folkedans – en suksess!