Kartlegge samarbeidspartnere og institusjoner
Hvem skiller seg ut som aktuelle samarbeidsparter (for eksempel kulturskole, festival, regionalt arkiv, museum, frivillig organisasjoner)?
En lokal samarbeidspart kjenner gjerne til hvordan lokalsamfunnet fungerer, og kan hjelpe til på mange måter:
Administrasjonsarbeidet
Markedsføring
Stille med lokale
Tilgang til frivillige hjelpere
Nettverk til potensielle deltakere på aktiviteter
Nettverk til dyktige instruktører og/eller utøvere
Finansiering
Lokallag
Har du lyst til å sette i gang kurs for å få opp danseinteressen og dansekunnskapen, kan man gjøre det på eget initiativ som enkeltperson eller frittstående gruppe.
Har det aktuelle området en frivillig organisasjon som har drevet, eller driver opplærende virksomhet, kan det være et alternativ å ta kontakt for å få til et samarbeid. En av fordelene med å arrangere kurs sammen med et lag, er at man da gjerne har tilgang til flere støtteordninger, og det kan være enklere for en organisasjon enn en enkeltperson/ frittstående gruppe å få støtte til sine prosjekter. De har også gjerne et styre som kan å hjelpe til med administrasjonsarbeid, og kanskje tilgang til aktuelle instruktører, eventuelt et nettverk som kjenner til aktuelle instruktører.
Denne type kurs er oftest tidsbegrensa, og en annen fordel med å samarbeide med et lag, er at de kanskje allerede har faste øvinger og dermed kan tilby en arena hvor kursdeltagerne kan få brukt den nye dansekunnskapen sin over tid. I en del frivillige lag ligger dessverre mye av aktiviteten nede, og her kan man være med å få i gang ny aktivitet hvor kursdeltakerne får danse.
Et lokallag har gjerne medlemmer innenfor avgrensede aldersgrupper som for eksempel barnelag, ungdomsgrupper, voksne lag, og grupper for eldre. Ofte ønsker lag med voksne rekruttering av barn og unge, uten å klare å få det til. Man kan altså gjerne spørre voksenlag om å samarbeide om kurs for barn og unge, men prøve ut nye rekrutteringsmetoder enn de som er forsøkt tidligere.
Det kan også være at lokallaget/-ene allerede har sine egne aktiviteter som man da eventuelt må prøve å tilpasse seg. I formuleringen av utlysningsteksten bør man dessuten tenke på at lokalbefolkningen kan assosiere et sterkt lokallag med et ekspertmiljø. Dette kan hindre de fra å melde seg på kurs og delta på aktivitet i regi av lokallaget.
Instruktører og utøvere
I mange formidlingsprosjekter trenger man gode instruktører og utøvere. Innen folkelige tradisjoner finner man gode representanter for tradisjonen både blant amatører og profesjonelle. Det vil si at det er mange som ikke lever av å være instruktør eller utøver, som er like dyktige til å formidle dansetradisjoner som de som har valgt å leve av det. Mange lokallag har knyttet til seg gode instruktører, og en del steder kan det hende at det finnes kompetanse også ved kulturskolen.
Likevel er det ikke alle områder som har like god tilgang til personer som vil eller kan ta rollen som utøvende danser eller instruktør. Her kan man ta kontakt med nasjonale og regionale arkiv og senter, regionale festivaler eller arrangører, nasjonale eller regionale ledd i FolkOrg, Noregs Ungdomslag, Danseforbundet, Kom og dans, og Seniordans. Her kan du få tips om instruktører som kan tradisjoner som er fra for eksempel naboområder eller beslektede tradisjoner, og som kan tenke seg å fordype seg videre i den aktuelle lokalt tradisjonen.
Opplæring av nye instruktører og utøvere er en viktig del av å holde danseaktiviteten oppe lokalt. Knytt derfor gjerne til deg yngre utøvere som har lyst å lære, og samarbeid gjerne med et nasjonalt eller regionalt arkiv som kan bidra med arkivmateriale og tradisjonskunnskap, og opplæringsinstanser for dansere og dansepedagoger.
Institusjoner
Hvem er operative i lokalmiljøet når det gjelder dans?
Har dere museum? Bibliotek? Samfunnshus? Grendahus? Ungdomslag? Kulturhus?
Beslektede miljøer med eget sted for aktivitet? 4H? Kulturskole? Konfirmasjonsopplæring? Frisklivssentral med dans?
Andre dansemiljø/sjangre? Seniordans? Swing-miljø?