Forslag til undervisningsopplegg

I årenes løp er det utviklet mange dansemetodiske undervisningsopplegg for folkedansundervisning. Noen opplegg retter seg mot spesifikke målgrupper, mens andre legger mer vekt på å formidle folkedansens egenart eller egenarten til den spesifikke dansetypen. Under vil dere finne et sammensurium av tips og triks, eldre og nyere undervisningsopplegg i både ord og videoeksempler. Det vi i dag kaller norsk folkedans, er både dansetyper som i spesifikke historiske periodar har vore vanleg dans for folk flest i eit område, altså dansemoter, og dansetyper og dansemateriale som den norske folkedanbevegelse bruker eller har brukt. Vi har systematisert undervisningsoppleggene etter seks hovedgrupper.  

  • bygdedans (springar, gangar, halling, rull og pols i alle sine lokale varianter), de eldste danseformene vi kjenner – opphav før 1800 

  • runddans (vals, polka, reinlender og masurka i ulike former), også kalt gammeldans har i Norge vært dansemote og tradisjon i 200 år (fra 1800) 

  • turdans (ril, kontradans, pardans o.a.), er en samlepost av dansetyper og danseslekter, ofte gruppedanser hvor dansene er organisert i «turer». 

  • sangdans (utviklet innenfor det organiserte folkedansarbeidet frå begynnelsen av 1900-tallet),  

  • sanglek (både slike som ble brukt av bygdeungdom, og det som er igjen av leker mellom barn i dag)  

  • 1900-talsdans (folkelige varianter av dansemotene tango, foxtrot, swing/rock, shake etc).  

  Folkedansdråpar og Noreg i dans og spel I og II er døme på læremiddel som er utvikla.