Norsk senter for folkemusikk og folkedans

View Original

-Det største eksternt finansierte prosjektet vi har hatt på lenge

Norsk senter for folkemusikk og folkedans er prosjektkoordinator for et felles europeisk prosjekt om formidling av dans som immateriell kulturarv. Kunnskapsprosjektet, som har et budsjett på 14,3 millioner kroner, setter i gang høsten 2022.

Kunnskapsprosjektet har blitt tildelt 1.000.000 euro i EU-midler gjennom ordningen Kreativt Europa. Målet er å etablere gode, permanente strukturer for formidling av dans innenfor museums- og kulturarvsektoren. Sammen med 8 samarbeidspartnerne fra 6 land skal Norsk senter for folkemusikk og folkedans utforske nye muligheter for formidling og tilrettelegging av publikumsdeltakelse i dansen på møteplasser slik som museumsarenaen.

Formidling av dans som immateriell kulturarv i museumssektoren er et område som det ikke har blitt forsket mye på tidligere. Basert på formidlingsmetodene brukt i prosjektet Museene danser, formet prosjektleder Tone Erlien Myrvold idéen om et felles europeisk prosjekt som skal videreutvikle praksiser for god formidling av dans som immateriell kulturarv.

-Idéen om et felles europeisk prosjekt startet før jul 2019, da vi så på mulighetene til å søke på en utlysning om forskningsmidler gjennom EU, forteller Tone Erlien Myrvold. -Etter veiledning fikk vi tips om at vårt prosjekt kunne passe bedre under EU-ordningen Kreativt Europa, og vi begynte deretter å ta kontakt med Kulturrådet og å lete etter søknadsfrister. Høsten 2020 var vi på alerten om at det snart kunne komme en søknadsfrist for Kreativt Europa-prosjekter, og vi gjorde oss klare til å levere en god søknad.

Tiden før søknadsfristen ble annonsert ble brukt til å finne relevante partnere, forankre prosjektet hos partnerne, og å jobbe med innholdet til søknaden. Norsk senter for folkemusikk og folkedans har benyttet seg av sitt nettverk innenfor immateriell kulturarv for å finne fram til de 8 samarbeidspartnerne som nå skal gå sammen om et felles europeisk prosjekt.

Samarbeidspartnerne består av Complexul Naţional Muzeal ASTRA (Romania), ZRC SAZU (The Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts) og Slovene Ethnographic Museum (Slovenia), CEMPER (Belgia), Hungarian Open air museum (Ungarn), Hellenic Folklore Research Centre - Academy of Athens og University of Athens (Hellas), og MIST – Museene i Sør-Trøndelag ved Ringve/Rockheim (Norge). I tillegg er Svenskt visarkiv i Sverige og Hilmarstiftelsen i Norge med som assosierte partnere.

-Vi er svært fornøyde med mangfoldet av samarbeidspartnerne vi har fått med i prosjektet. Det er spesielt gøy at vi har med oss Ringve musikkmuseum og Rockheim, som vi har et godt samarbeid med fra før. Norsk senter for folkemusikk og folkedans skal lede et stort, europeisk prosjekt, men vi skal også lage et lokalt produkt. Jeg er spent på hva vi får til sammen med de to museene her i Trondheim, sier Tone Erlien Myrvold.

Om Kreativt Europa

Kreativt Europa er EUs program for kulturelt samarbeid. Programmet er åpent for et bredt spekter av kulturaktører innen ulike sjangre innen kunst, kultur, film og tv. Hovedformålet er å styrke kulturelt samarbeid og mangfold i Europa, for å bidra til å løse felles europeiske problemstillinger og utfordringer. Å styrke en felles europeisk identitet, og verne kulturarv, språk og kulturelt mangfold er viktige elementer i programmet.

Norge deltar i Kreativt Europa på lik linje med medlemslandene i EU og andre programland i EUs naboregioner. Til sammen deltar ca. 40 land. Programmet gir norske kulturaktører støtte til samarbeid, kunnskapsutveksling, nettverksbygging og kompetanseheving, gjennom aktiviteter som for eksempel utveksling av aktører og produksjoner på tvers av landegrenser, felles produksjoner, utforsking av nye forretningsmodeller og utvikling av digitale løsninger. Et av målene er å skape bedre vilkår for profesjonelle kunstnere.

Kreativt Europa har to hovedmål:

  • å ivareta, utvikle og fremme europeisk kulturelt og språklig mangfold og kulturarv; og

  • å øke konkurranseevnen og det økonomiske potensialet i de kulturelle og kreative sektorene, spesielt i den audiovisuelle sektoren.