Norsk senter for folkemusikk og folkedans

View Original

Media og sosiale media

Det er mange måter å nå ut til ulike målgrupper på, blant annet via media og sosiale media. Her gir vi noen tips om hvordan du kan jobbe for å nå ut med ditt arrangement.

Sender - budskap - målgruppe

Teorien om sender, budskap og målgruppe er det mest grunnleggende innen all kommunikasjon, og vi bruker dette både i muntlig og skriftlig kommunikasjon og gjennom kroppsspråk hver eneste dag uten at vi tenker over det. I vår sammenheng er det viktig at vi tenker over alle tre elementene. Når vi skal kommunisere noe ut, for eksempel et dansearrangement, er det viktig at vi definerer og synliggjør hvem senderen (arrangøren) er.

  • HVEM sier noe?

  • HVA vil vi si?

  • HVEM sier vi det til?

Målgruppe

Før du markedsfører noe, tenk på målgruppen din. Hvem vil du nå? Se gjerne for deg en “persona”, en spesifikk person du vil snakke til. Hvor gammel er denne personen? Er det en kvinne eller mann? Hva jobber han/hun med? Eller går personen på skolen? Hvilke interesser har hen?

Når vi har definert hvem vi snakker til, kan vi kommunisere med målgruppen gjennom den kanalen de er aktive i. Husk på at hvis du arrangerer noe for barn, så må du mest sannsynlig kommunisere budskapet ditt i en kanal som er synlig for foreldrene. Tilpass språk og innhold til den målgruppen du vil kommunisere med. “Alle” er ikke en målgruppe.

Kanal

Når du har definert målgruppen(e) din, bør du gjøre deg opp noen tanker om hvilke kanaler målgruppen din bruker slik at du blir synlig for dem. Et ungt publikum treffes ikke gjennom de samme kanalene som et voksent publikum, og de forskjellige målgruppene fenges av ulike typer innhold. Tilpass formatet på budskapet ditt til den kanalen du vil kommunisere gjennom. Noen steder passer det bra med tekst, mens andre steder er et bilde eller en video mer effektfullt.

Når vi snakker om kanal, så kan det være forskjellige typer apper og sosiale media som Facebook, TikTok, Instagram og LinkedIn. En kanal kan også være lokalavisen (på trykk eller på nett), radioen, et innslag på TV eller i andre medier. Vi har også helt analoge kanaler som plakater, brosjyrer og flygeblad som kan henges opp på nærbutikken. Betalte annonser i trykte medier, på nett eller på Facebook er også en kanal man kan benytte seg av. Betalt annonsering på Facebook er et rimelig og effektivt alternativ, men man bør ha en definert og spisset målgruppe hvis man skal benytte dette alternativet.

Personlig kommunikasjon, anbefalinger og “jungeltelegrafen” er ofte den aller beste kanalen. Bruk nettverket ditt aktivt.

Innhold

Bilde og video

Legg gjerne ved et bilde eller en videosnutt sammen med teksten når du skal dele noe på sosiale medier. Dette bidrar til å fange oppmerksomheten til følgerne dine og kan være veldig effektfullt. Bildene/videoen burde si noe om det du ønsker å formidle, så tenk over hva som beskriver arrangementet ditt best mulig.

Tenk kvalitet, og bruk bra bilder! Dette vil si skarpe bilder med et tydelig motiv. Pass på at du får med hele motivet i bildet ditt. Ta gjerne bildet i liggende format for å få med hele rommet. Det kan være utfordrende å ta klare bilder av folk som danser, men prøv så godt du kan. Rikelig med lys, eventuelt blitz, kan hjelpe.

Canva er et fint verktøy som kan brukes til å tilpasse bilder til Facebook-arrangementer, lage plakater, flygeblad, m.m., og er gratis å bruke.

Tekst

Hold deg kort og konsis, men bruk et levende språk. Hold teksten ryddig, og husk rettskriving. Ha med den viktigste informasjonen først, og del gjerne teksten opp i kortere avsnitt. Igjen, tenk på målgruppen din og tilpass språket deretter. Husk at teksten din skal inspirere folk til å bli med.

Tips til deling i sosiale media

Spre ordet om arrangementet ditt så mye du kan. Hvis du har opprettet et arrangement på Facebook, så må du sende venner og kjente en direkte invitasjon. Det må du også gjøre hvis du har opprettet arrangementet gjennom en side, f. eks gjennom ditt lokallag sin Facebookside. Husk å opprette et offentlig arrangement (åpent for alle) slik at andre også kan dele og invitere. Del også gjerne arrangementet i relevante grupper.

Et lurt tips er å fordele markedsføringen over tid. Ikke del arrangementet i alle facebook-grupper/sider på en gang, spre det utover en periode. Da vil nemlig arrangementet ditt eller posten din dukke opp oftere på skjermen hos folk.